GolfImprovements » Project Klantenbinding
Project Klantenbinding

Het succes van een golfbaan wordt bepaald door haar gebruikers dat zijn de klanten van de verschillende faciliteiten. Dit zijn de leden van de vereniging, de greenfee spelers, bezoekers van de horeca, bedrijfsleden en alle anderen die van de baan en haar faciliteiten gebruik maken. Het succes van een bezoek aan golfbaan is vaak een combinatie van zaken, wat waren de verwachtingen van een bezoeker, hoe was het weer, hoe was de toestand van de baan, hoe druk was het, hoe heeft men gespeeld, wat waren de kosten, hoe was het eten etcetera. Een combinatie van de hiervoor genoemde factoren (en waarschijnlijk nog een aantal andere niet hier genoemd) resulteren in een ervaring die een klant op de golfbaan heeft. En hoewel sommige zaken (de prijs) direct te beinvloeden zijn is dat met andere zaken (hoe men heeft gespeeld die dag) lastiger.

Belangrijk is echter een aantal zaken; wie zijn je klanten, wat vinden zij belangrijk, hoe kan je hun verwachtingen beinvloeden, hoe kan je hun ervaringen verbeteren, wordt de klantttevredenheid structureel gemeten, hoe is je performance (of hoe wordt die ervaren) op de talloze golfbaan beoordelingssites? En als je al wat inzicht hebt in de eerder genoemde zaken hoe kan je ze dan als golfbaan beinvloeden? Uiteindelijk wil je natuurlijk dat de bezoekers van jou baan terug naar huis gaan met prettig gevoel over hun bezoek. Voor iedere golfbaan is het belangrijk om continu te streven naar verbetering van alle facetten van de klantervaring maar welke aspecten hebben nu het meeste invloed en hoe maak je jou baan uniek? In een tijd waarbij het aanbod van golfronden in Nederland blijft toenemen en de tijd die mensen kunnen en willen besteden aan golf afneemt zijn dit cruciale vragen voor het voortbestaan van elke baan in Nederland.